Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. ks. Stanisława Konarskiego w Łukowie została laureatem w konkursie European Language Label 2020 organizowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Nagrodzony projekt nosi nazwę: Open Science Schooling.

Jak informuje nauczyciel łukowskiej „Dwójki” Artur Baranowski, European Language Label to europejski certyfikat jakości w edukacji językowej ustanowiony przez Komisję Europejską w 1998 r. Ten europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych jest wyróżnieniem za innowacyjne techniki kształcenia i promuje zarazem osiągnięcia metodyczne i dydaktyczne.

Uroczystość wręczenia nagród miała odbyć się w Brukseli, ale z uwagi na sytuację epidemiczną COVID-19 certyfikat podpisany przez Komisarz Unii Europejskiej ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży Mariję Gabriel oraz Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego zostanie nadesłany do placówki pocztą, a sama uroczystość odbędzie się w ramach transmisji na żywo z Brukseli podczas świętowania Europejskiego Dnia Języków 28 września 2020 r.

Przyznanie nagrody łukowskiej „Dwójce” było wynikiem realizowania przez uczniów placówki dwóch wiodących misji w projekcie oraz osiągniętych rezultatów. Pierwsza obejmowała zagadnienia naukowe z zakresu ekologii, skupiające się na znalezieniu najlepszego sposobu wyznaczenia struktury dominacji w zgrupowaniach motyli nocnych (Macrolepidoptera), porównując ze sobą indeks masy ciała, wagę ciała oraz liczebność. Druga grupa uczniów zajmowała się aspektem bioróżnorodności.

Najważniejsze rezultaty w kształceniu językowym oparte o prowadzone badania ekologiczne, będące podstawą do przyznania nagrody to:

  1. 1 Wydanie publikacji: C. Suero Montero, A. Baranowski, J. Gejel (2019) OPEN SCIENCE SCHOOLING – RETHINKING SCIENCE LEARNING, EDULEARN19 Proceedings, pp. 9159-9164.
  2. 2. Udział w IV i V Ogólnopolskiej Konferencji Biopotencjał 2018, 2019
    1. a) wyróżnienie za referat dla Natalii Jagodzińskiej - Relationship between abundance, body mass index and body mass.
    2. b) plakaty:
      1. - Moths diversity of Jata Reserve (Lepidoptera, Macrolepidoptera)
      2. - Local Hot Spot of moths diversity in Jata Reserve - (Lepidoptera, Macrolepidoptera) preliminary results.
      3. - The seasonal changes of Lepidoptera assemblages in Jata reserve - preliminary results.
  3. 3. Udział w drugim etapie konkursu ogólnopolskiego Explory 2019
  4. 4. Udział w IX i X Ogólnokrajowej Konferencji Naukowej Młodzi Naukowcy w Polsce - Badania i rozwój. Pokazanie plakatów na bazie których powstały wydane później publikacje jako rozdziały w monografii.
    1. a) Korelacja struktury dominacji liczebności i współczynnika masy ciała na podstawie rodziny miernikowców (Geometridae, Lepidoptera)
    2. b) Correlation between dominance based on abundance and body mass index of family Noctuidae, Lepidoptera.
    3. c) Relationship between abundance, body mass index and body mass in one year study of Macrolepidoptera, (Lepidoptera) in Jata reserve - preliminary results.
  5. 5. Przeprowadzenie warsztatów dla młodzieży pt.”Przybij 5-tkę z motylem” podczas ogólnopolskiej akcji Noc Biologów, w dniu 11.01.2019 na UKSW
  6. 6. Udział w Festiwalu Nauki i Sztuki w Siedlcach jako współorganizator 2018, 2019; organizator konkursu Dąb Wolności oraz wystawy motyli rezerwatu Jata
  7. 7. I miejsce w konkursie Selfie+ 2019 - Twój projekt w jednym ujęciu
  8. 8. Udział w projektach eTwinning:
    1. a) ZOOM
    2. b) LetSTEMulate the Space - wysłanie w przestrzeń kosmiczną logo projektu na pokładzie satelity KRAKsat

Jak dodaje Artur Baranowski, szczególnie podziękowania i gratulacje należą się wielu zaangażowanym uczniom w liczne działania naukowe w projekcie. W projekcie uczestniczyli m.in.: Natalia Jagodzińska, Piotr Rzymowski, Gabriela Machal, Krzysztof Łazuga, Piotr Łukasik, Lena Warsz, Eliza Michałowska, Paulina Mościcka, Julia Mączka, Dominika Piros, Marta Karwowska. W wielu działaniach projektowych brali również udział: Magdalena Cisiak, Magdalena Sierpień, Emilia Machnikowska, Gabriela Ostojska, Angelika Siwiak oraz Aleksandra Misiak. Nad głównymi działaniami w projekcie czuwali nauczyciele: Agnieszka Czerska-Pawlak, Dariusz Nikiel oraz koordynator Artur Baranowski.

Podziękowania za otwartość w trudach organizacyjnych oraz za sprzyjanie działaniom kierowane są także do dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 2 w Łukowie, na czele z p. Dorotą Puzio, całego grona pedagogicznego, rodziców oraz wszystkich pracowników szkoły.

Projekt Szkoły Podstawowej nr 2 w Łukowie będzie również promowany poprzez Wydawnictwo FRSE, w magazynie "Europa dla Aktywnych" i "Językach Obcych w Szkole". Niebawem zostanie wydana również publikacja "Laureaci European Language Label 2017-2020", która ukaże się w dwóch językach. Nagroda European Language Label dedykowana jest Janowi Gejel - pełnemu pasji wizjonerowi i pomysłodawcy projektu.

Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie internetowej:

www.openscienceschooling.blogspot.com