Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. ks. Stanisława Konarskiego w Łukowie została laureatem w konkursie European Language Label 2020 organizowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Nagrodzony projekt nosi nazwę: Open Science Schooling.
Jak informuje nauczyciel łukowskiej „Dwójki” Artur Baranowski, European Language Label to europejski certyfikat jakości w edukacji językowej ustanowiony przez Komisję Europejską w 1998 r. Ten europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych jest wyróżnieniem za innowacyjne techniki kształcenia i promuje zarazem osiągnięcia metodyczne i dydaktyczne.
Uroczystość wręczenia nagród miała odbyć się w Brukseli, ale z uwagi na sytuację epidemiczną COVID-19 certyfikat podpisany przez Komisarz Unii Europejskiej ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży Mariję Gabriel oraz Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego zostanie nadesłany do placówki pocztą, a sama uroczystość odbędzie się w ramach transmisji na żywo z Brukseli podczas świętowania Europejskiego Dnia Języków 28 września 2020 r.
Przyznanie nagrody łukowskiej „Dwójce” było wynikiem realizowania przez uczniów placówki dwóch wiodących misji w projekcie oraz osiągniętych rezultatów. Pierwsza obejmowała zagadnienia naukowe z zakresu ekologii, skupiające się na znalezieniu najlepszego sposobu wyznaczenia struktury dominacji w zgrupowaniach motyli nocnych (Macrolepidoptera), porównując ze sobą indeks masy ciała, wagę ciała oraz liczebność. Druga grupa uczniów zajmowała się aspektem bioróżnorodności.
Najważniejsze rezultaty w kształceniu językowym oparte o prowadzone badania ekologiczne, będące podstawą do przyznania nagrody to:
- 1 Wydanie publikacji: C. Suero Montero, A. Baranowski, J. Gejel (2019) OPEN SCIENCE SCHOOLING – RETHINKING SCIENCE LEARNING, EDULEARN19 Proceedings, pp. 9159-9164.
- 2. Udział w IV i V Ogólnopolskiej Konferencji Biopotencjał 2018, 2019
- a) wyróżnienie za referat dla Natalii Jagodzińskiej - Relationship between abundance, body mass index and body mass.
- b) plakaty:
- - Moths diversity of Jata Reserve (Lepidoptera, Macrolepidoptera)
- - Local Hot Spot of moths diversity in Jata Reserve - (Lepidoptera, Macrolepidoptera) preliminary results.
- - The seasonal changes of Lepidoptera assemblages in Jata reserve - preliminary results.
- 3. Udział w drugim etapie konkursu ogólnopolskiego Explory 2019
- 4. Udział w IX i X Ogólnokrajowej Konferencji Naukowej Młodzi Naukowcy w Polsce - Badania i rozwój. Pokazanie plakatów na bazie których powstały wydane później publikacje jako rozdziały w monografii.
- a) Korelacja struktury dominacji liczebności i współczynnika masy ciała na podstawie rodziny miernikowców (Geometridae, Lepidoptera)
- b) Correlation between dominance based on abundance and body mass index of family Noctuidae, Lepidoptera.
- c) Relationship between abundance, body mass index and body mass in one year study of Macrolepidoptera, (Lepidoptera) in Jata reserve - preliminary results.
- 5. Przeprowadzenie warsztatów dla młodzieży pt.”Przybij 5-tkę z motylem” podczas ogólnopolskiej akcji Noc Biologów, w dniu 11.01.2019 na UKSW
- 6. Udział w Festiwalu Nauki i Sztuki w Siedlcach jako współorganizator 2018, 2019; organizator konkursu Dąb Wolności oraz wystawy motyli rezerwatu Jata
- 7. I miejsce w konkursie Selfie+ 2019 - Twój projekt w jednym ujęciu
- 8. Udział w projektach eTwinning:
- a) ZOOM
- b) LetSTEMulate the Space - wysłanie w przestrzeń kosmiczną logo projektu na pokładzie satelity KRAKsat
Jak dodaje Artur Baranowski, szczególnie podziękowania i gratulacje należą się wielu zaangażowanym uczniom w liczne działania naukowe w projekcie. W projekcie uczestniczyli m.in.: Natalia Jagodzińska, Piotr Rzymowski, Gabriela Machal, Krzysztof Łazuga, Piotr Łukasik, Lena Warsz, Eliza Michałowska, Paulina Mościcka, Julia Mączka, Dominika Piros, Marta Karwowska. W wielu działaniach projektowych brali również udział: Magdalena Cisiak, Magdalena Sierpień, Emilia Machnikowska, Gabriela Ostojska, Angelika Siwiak oraz Aleksandra Misiak. Nad głównymi działaniami w projekcie czuwali nauczyciele: Agnieszka Czerska-Pawlak, Dariusz Nikiel oraz koordynator Artur Baranowski.
Podziękowania za otwartość w trudach organizacyjnych oraz za sprzyjanie działaniom kierowane są także do dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 2 w Łukowie, na czele z p. Dorotą Puzio, całego grona pedagogicznego, rodziców oraz wszystkich pracowników szkoły.
Projekt Szkoły Podstawowej nr 2 w Łukowie będzie również promowany poprzez Wydawnictwo FRSE, w magazynie "Europa dla Aktywnych" i "Językach Obcych w Szkole". Niebawem zostanie wydana również publikacja "Laureaci European Language Label 2017-2020", która ukaże się w dwóch językach. Nagroda European Language Label dedykowana jest Janowi Gejel - pełnemu pasji wizjonerowi i pomysłodawcy projektu.
Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie internetowej:
www.openscienceschooling.blogspot.com